نمی توان از کنار عیب و نقص دندان به راحتی گذشت زیرا زیبایی دندان ها موجب زیبایی صورت می شود و هر گونه عیب و نقص در آن صورت را زشت می کند و می توان گفت بخش بسیار مهمی از صورت را تشکیل می دهد. بنابراین لازم است برای جلوگیری از خراب شدن دندان ها مراقبت ها و بهداشت لازم را رعایت کنیم. اما به همه توصیه های دندان پزشکان بسیاری از مردم نسبت به مراقبت از دندان هایشان بی اعتنا هستند و به طور کلی خراب شدن دندان ها را نمی توان ریشه کن کرد و تنها می توان ایتلا به آن را کاهش داد و به همین دلیل هر روزه دانشمندان برای درمان دندان به دنبال پیشرفت در این زمینه هستند و امروزه شاهد پیشرفت زیادی هستیم که یکی از فعالیت های مهم دانش دندان پزشکی اصلاح طرح لبخند است که مجموعه ای از روش ها ست برای زیباسازی دندان ها و ایجاد لبخندی زیبا.

اصلاح طرح لبخند شامل پر کردن دندان های پوسیده و جایگزین کردن دندان های از بین رفته و اصلاح اندازه دندان ها و روکش کردن دندان ها و جراحی لثه می باشد و اگر دندان ها به چند عارضه مبتلا باشند همه عارضه ها به چند روش درمان، درمان می شود و تعداد مراحل اصلاح طرح لبخند بیشتر می شود که اغلب اصلاح طرح لبخند در یک جلسه انجام نمی شود و قبل از درمان دندان های بیمار توسط دندان پزشک مورد بررسی و معاینه قرار می گیرد و در صورتی که بیمار دچار هرگونه بیماری لثه باشد ابتدا قبل از درمان دندان ها درمان بیماری لثه انجام می شود. با توجه به شرایط دندان های بیمار و درمان های لازم، مراحل درمان اصلاح طرح لبخند به یک تیم برای درمان های مختلف نیاز دارد که این تیم ممکن است شامل متخصص ارتودنسی و متخصص بیماری های لثه و متخصص فک و صورت و … باشد.

درمان اصلاح طرح لبخند در مراحل زیر انجام می شود:

  1. در ابتدا معاینه کامل دهان و دندان با تجهیزات پیشرفته دندان پزشکی توسط دندان پزشک زیبایی انجام می شود که در این معاینه شرایط دندان ها و نحوه قرار گرفتن آن ها در کنار هم و معایته لثه ها و شرایط فکی و … مورد بررسی قرار می گیرد.
  2. در صورتی که بیمار مبتلا به بیماری و مشکلات لثه ای باشد ابتدا درمان لثه انجام می شود زیرا لثه پایه دندان ها است و در صورت بروز هر گونه مشکلی در لثه دندان ها از بین می روند و در صورتی که لثه مبتلا به خونریزی و عفونت باشد با تجویز داروهای دندان پزشک درمان می شود.
  3. پس از درمان لثه پوسیدگی های دندانی درمان و برطرف می شوند زیرا اگر دندان های پوسیده درمان نشوند ممکن است موجب پوسیدگی و تخریب همه دندان ها شوند بنابراین در صورتی که دندانی دچار پوسیدگی باشد باید درمان شود.
  4. پس از درمان و ترمیم دندان ها و لثه مرتب کردن دندان ها انجام می شود و برای مرتب کردن دندان های نامرتب از ارتودنسی استفاده می شود و یکی از مهم ترین بخش های اصلاح طرح لبخند مرتب کردن دندان ها است.
  5. پس از مرتب کردن دندان ها توسط ارتودنسی، سفید کردن دندان ها انجام می شود. زیرا دندان های تیره علاوه بر این که مرتب و سالم بودن دندان ها را به خوبی نشان نمی دهند و ممکن است جرم روی دندان ها موجب تخریب دندان ها شوند.
  6. پس از این که مرحله سفید کردن دندان ها انجام شد ممکن است برخی از بیماران به دلیل ژنتیکی یا مصرف برخی داروها دندان های کدر و سیاه داشته باشند در این مواقع برای درمان تیرگی دندان ها از روکش استفاده می شود.
  7. کاشت نگین دندانی در اصلاح طرح لبخند ضرورتی ندارد اما اغلب افرادی که می خواهند زیبایی بیشتری در دندان ها و لبخند خود داشته باشند با کاشت نگین دندانی مراحل اصلاح طرح لبخند را کامل می کنند.