یکی از روش هایی که برای اصلاح طرح لبخند استفاده می شود کامپوزیت ونیر است. پایه ساخت ونیر، شیشه ای است و سرامیکی از جنس چینی یا سرامیک است و تغییر رنگ ندارد. در بسیاری از کشورها ونیر کامپوزیت را به دلیل اینکه از جنس پلیمر هستند به عنوان ترمیم های پلاستیکی یا رزینی نیز می خوانند.

ونیر سرامیکی که روی دندان قرار می گیرد پوسته های نازکی از سرامیک است که از جنس سرامیک مرغوبی است و می توان آن را با رنگ دندان های کناری متناسب کرد. ونیر دندان با بی حسی موضعی انجام می شود و بدون درد و ناراحتی دندان های زیبایی به فرد می بخشد.

ونیر کامپوزیت، لایه ای است که روی دندان قرار می گیرد و از موا همرنگ دندان استفاده می شود و برای اصلاح دندان هایی که تغییر رنگ داده اند و تیره شده اند نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ونیر کامپوزیت بسیار ظریف است و به تراش بسیار کم نیاز دارد. از ونیرها علاوه بر زیبایی برای درمان شکستگی دندان نیز استفاده می شود و به طور کلی ونیر کامپوزیت برای اصلاح رنگ و اندازه و شکل و ساختار دندان ها در دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

ونیرها با توجه به ویژگی های دندان بیمار و با توجه به هدف درمانی توسط پزشک سفارش داده می شود و در لابراتور ساخته می شود. در برخی مواقع ممکن است با توجه به شرایط دندان بیمار نتوان از ونیر کامپوزیت استفاده کرد و از روش های دیگری دندان ها ترمیم شود اما در اغلب مواقع برای درمان لب پریدگی و شکستگی و پوسیدگی و تغییر رنگ دندان می توان از ونیر کامپوزیت استفاده کرد. عمده ترین تفاوت بین ونیر ها در استحکام و طول عمر آن ها است.

ونیر سرامیکی استحکام بالایی دارد و با وجود این که بسیار باریک است عمر آن بین ۱۰ تا ۱۵ سال است و استحکام زیادی دارد و ظاهری بسیار شبیه به دندان طبیعی دارد. برای نصب ونیر دندان سرامیکی بر روی دندان تراش بسیار کمی روی دندان داده می شود و یا دندان تراش داده نمی شود و این نوع کامپوزیت در برابر لک شدن بسیار مقاوم است.

نوع دیگری از ونیر دندان ونیر کامپوزیتی است که برای اصلاح رنگ و اندازه و فاصله نامناسب بین دندان ها استفاده می شود. ونیر کامپوزیت نیز از جمله یکی از روش های درمانی است که علاوه بر زیبایی برای درمان نیز کاربرد دارد که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. ونیر کامپوزیت ازمواد پایه ای ترکیب می شود و ترکیب آن با ذراتی به نام فیلر موجب افزایش استحکام آن می شود. ساختار ونیر کامپوزیت ترکیبی خمیری شکل است و با تابش نور با طول موج خاصی این ونیر سفت و سخت می شود و این ماده هم رنگ دندان است. ونیر کامپوزیت پس از اینکه با تابش نور سخت شد پولیش داده می شود و سپس توسط دندان پزشک روی دندان قرار داده و فرم داده می شود به گونه ای کعه با دندان های دیگر جفت و متناسب شود.

ونیر کامپوزیت بر خلاف ونیر سرامیکی در لابراتور ساخته نمی شود و در مطب توسط دندان پزشک ساخته می شود و به همین دلیل در مدت زمان کمتری و در یک جلسه انجام می شود.
افرادی که دندان هایی نامرتب دارند و یا دندان های بد رنگ دارند و یا در مواقعی که فضای باز بین دندان ها وجود دارد می توانند برای اصلاح این مشکلات و یا مشکلات دیگر مثل لب پریدگی یا شکستگی دندان ها اقدام کنند و با ونیر کامپوزیتی به راحتی دندان ها و لبخندی زیبا داشته باشند.