رسوبی که روی دندان و لثه تشکیل شده و موجب بد رنگ و بد بو شدن دندان می شود را جرم دندان می گویند. جرم دندان علاوه بر زیبایی، سلامت دهان و دندان را به خطر می اندازد و موجب پوسیدگی دندان و بروز بیماری های لثه می شود. به طور طبیعی املاح بزاق دهان در برخی قسمت های دهان رسوب می کند و مواد غذایی و میکروب ها به آن ها اضافه شده و جرم دهان را تشکیل می دهند که در ابتدا با مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان می توان آن را برطرف کرد اما اگر از بین نرود با گذشت زمان سخت شده و برای از بین بردن آن باید جرم گیری انجام شود.

بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند جرم گیری برای دندان ضرر دارد و موجب حساس شدن دندان و پوسیدگی دندان می شود و این باور کاملاً اشتباه است و لازم است بدانید جرم دندان است که موجب پوسیدگی و از بین رفتن دندان ها می شود و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان باید جرم گیری دندان انجام شده و جرم دندان از بین برود.

جرم روی دندان همچنین موجب تحلیل رفتن استخوان فک می شود و ممکن است موجب لق شدن دندان ها شود بنابراین قبل از این که جرم دندان موجب تحلیل استخوان فک و لق شدن دندان ها شود باید جرم گیری انجام شود.

جرم گیری دندان به دو روش انجام می شود و در بیمارانی که جرم دندان زیادی ندارند و جرم دندان سطحی است از ابزارهای دستی برای از بین بردن پلاک های روی دندان استفاده می شود و در برخی موارد برای جرم گیری و از بین بردن پلاک روی دندان و لثه از دستگاه با ابزارهای التراسونیک استفاده می شود.

هر ۶ ماه یک بار می توان جرم گیری دندان انجام داد اما حداقل سالانه یک بار لازم است همه افراد جرم گیری دندان انجام دهند. خمیر دندان های ضد جرم که در بازار وجود دارد ممکن است تا حدودی جرم دندان ها را از بین ببرد اما استفاده مدام از این خمیر دندان ها موجب آسیب رساندن به مینای دندان و حساس شدن دندان ها می شود زیرا این خمیر دندان ها دارای مقداری مواد ساینده هستند. جرم گیری با از بین بردن جرم روی دندان تا حدودی ممکن است موجب سفید شدن دندان شود اما نمی توان از جرم گیری به عنوان سفید کننده دندان استفاده کرد.

در جرم گیری دندان به هیچ عنوان دندان تراشیده نمی شود و دستگاه جرم گیری تنها جرم روی دندان را از بین می برد. جرم دندان بافت های لثه و بافت های نگهدارنده دندان را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب تجمع میکروب های پوسیدگی زا در دهان می شود و دندان ها را دچار پوسیدگی می کند. جرم گیری دندان نیازی به بی حسی ندارد و دستگاه جرم گیری با حرکت لرزشی روی دندان جرم دندان را از بین می برد و درد ندارد.
عدم رعایت بهداشت باعث تجمع میکروب و جرم دندان می شود و بسیاری از افراد در رعایت بهداشت دهان و دندان کوتاهی می کنند و یا برخی از افراد به دلیل ویژگی های خاص بزاقی بیشتر از افراد دیگر مستعد تشکیل جرم دندان هستند و یا برخی از افراد استعداد خانوادگی بیماری لثه دارند و این افراد در بازه زمانی کمتری نسبت به سایرین باید جرم گیری دندان انجام دهند.

جرم روی دندان مانند عایق عمل کرده و تا حدودی حساسیت دندان را از بین می برد و پس از جرمگیری دندان با از بین رفتن جرم روی دندان طبیعی است که تغییرات حرارتی احساس شود. که البته این حساسیت به سرما و گرما گذراست و پس از چند روز حساسیت دندان از بین می رود.