زیبایی دندان ها باعث چند برابر شدن زیبایی صورت می شود و از آنجا که همه افراد به زیبایی خود اهمیت می دهند و به دنبال سفید و مرتب کردن و لمینت دندان هستند و تبلیغات شبکه های اجتماعی و دندان پزشکان نیز مردم را بیشتر تشویق به لمینت کردن میکنند ولی باید توجه داشته باشیم که آیا لمینت برای همه دندان ها لازم است؟

چه افرادی متقاضی لمینت هستند:

برخی افراد به دلیل سایش یا ضربه و یا بد رنگ بودن دندان هایشان از دندان ها و لبخندشان رضایت ندارند و به دلیل  موقعیت شغلی یا زمانی قادر به انجام ارتودنسی نیستند. این افراد میخواهند از زمان ۱ تا ۲ ساله ارتودنسی دوری کنند و در مدت ۱ تا ۲ هفته به نتیجه دلخواه برسند بنابر این لمینت را انتخاب می کنند.

درباره لمینت:

در روش لمینت سطح بیرونی دندان ها با مواد مخصوص  برای بهبود زیبایی و رفع آسیب های دندان پوشانده می شود. لمینت برای رفع مشکلات فیزیکی و زیبایی دندان های جلویی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد که البته تنها راه حل لمینت نیست و روش های دیگر جایگزین هم وجود دارد.

پس از لمینت چه مراقبت هایی لازم است؟

رعایت بهداشت دهان مثل مسواک زدن، نخ دندان و استفاده از دهان شویه برای افرادی که لمینت می گذارند لازم است. این افراد باید از فشار بیش از حد روی دندان خودداری کنند و عادات بد مثل جوییدن اشیا و غذاهای سفت را کنار بگذارند زیرا لمینت در برابر ضربه بسیار حساس و آسیب پذیر است. همچنین ورزشکارانی که ورزش رزمی میکنند باید از محافظ دهانی مخصوص استفاده کنند یا از روش های دیگر جایگزین استفاده کنند.

ارتودنسی یا لمینت؟:

در مواقعی که رنگ و فرم دندان ها مشکلی ندارد و فقط  به هم ریخته است یا بین دندان ها فاصله وجود دارد و یا در موقعیت نا مناسب قرار دارند با اندکی صبر بدون تراش دادن دندان با روش ارتودنسی می توان به نتیجه دلخواه رسید.

انواع لمینت؟

لمینت بر ۲ نوع است: سرامیکی و کامپوزیتی. در نوع سرامیکی  نسبت به کامپوزیتی دندان ها بیشتر تراش داده می شوند. در این روش دندان ها پس از تراش قالب گیری می شوند و در لابراتور کامپوزیت ساخته شده و در مطب روی دندان باند شوند. ولی لمینت کامپوزیتی مستقیمأ با کامپوزیت روی دندان در مطب ساخته میشود. البته نه در همه مواقع.

چه درمان هایی را می توان جایگزین لمینت کرد؟

ارتودنسی روش مناسبی برای جایگزین لمینت است در مواقعی که دندان ها شکل و موقعیت مناسبی ندارند ولی در مواقعی که دندان ها شکل و موقعیت مناسب دارند و فقط رنگ مناسب ندارند از بلیچینگ یا به عبارتی سفید کردن دندان می توان استفاده کرد.

طول عمر لمینت؟

اگر لمینت سرامیکی خوب ساخته شود طول عمر آن به طور متوسط ۱۶ سال و طول عمر لمینت کامپوزیتی ۱۰ سال است و بعد از این مدت ممکن است به ترمیم یا تعوض لمینت نیاز باشد. در لمینت های کامپوزیتی بعد از چند سال تغییر رنگ دیده می شود ولی لمینت سرامیکی تغییر رنگ نمیدهد و دوام خوبی دارد.

تفاوت لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی؟

عمر لمینت های سرامیکی بیشتر است و مراحل ساخت طولانی تری دارند و هزینه آن ها نیز بیشتر است. اما لمینت کامپوزیتی هزینه کمتری دارد و زمان کمتری صرف ساخت آن می شود و زودتر به ترمیم یا تعویض نیاز پیدا می کند. ساخت لمینت باید پس از صحبت و رسیدن به تفاهم بین پزشک و متقاضی انجام شود.

فرم لمینت بر چه اساسی تعیین میشود؟

عمده ترین عواملی  که برای تعیین فرم لمینت مهم هستند عبارتند از: فرم صورت، ارتفاع دندان ها، فاصله میان فک ها در حالت استراحت، فرم قوس فک، فرم لب ها در حالت لبخند و استراحت و غیره.