بوی بد دهان علاوه بر این که فرد را از حضور در اجتماع باز میدارد و باعث خجالت او می شود، نشانه ای از عدم سلامت فرد می باشد و میتواند هشدار دهنده مشکلاتی جدی باشد. بهتر است که برخی از علل بوی بد دهان را بررسی کنیم.

1. بیماری سرطان:
    سرطان معده و سرطان مری میتواند باعث به وجود آمدن بوی بد دهان شود. در نتیجه تحقیقات دانشمندان انگلیسی ثابت شده که از نمونه های تنفسی برای ۵ امضا شیمیایی تا دقت ۸۵ درصدی می توان برای تشخیص سرطان معده و مری نشان داده شود.
  2. بیماری رفلاکس معده:
    رفلاکس معده میتواند یکی از دلایل ایجاد بوی بد دهان باشد. سوزش سر دل، سوء هاضمه و درد در قفسه سینه از دلایل بازگشت اسید معده به مری است که باعث تلخی دهان شده و ایجاد نفس بدبو میکند.
  3. بیماری نارسایی قلبی:
    از دیگر دلایل بوی بد دهان نارسایی قلبی میتواند باشد. محققان کلینیک کلیولند معتقدند بیماران نارسایی قلبی نشانه تنفسی ویژه ای دارند. در این بیماری، تنش در قلب بیماران باعث به وجود آمدن تغییراتی در ایزوپرن های نفس که قابل شناسایی است می شود و ترکیبات آلی فرار از بافت عضلانی منتشر می شود.
  4. بیماری دیابت:
    اگر بوی دهان، شیرین و میوه ای باشد میتواند نشانه ای از بیماری قندخون باشد. هنگامی که انسولین مورد نیاز بدن تأمین نشود و سلول های بدن گلوکز مورد نیاز بدن را برای تأمین سوخت بدن دریافت نکنند بدن آغاز به چربی سوزی میکند و این چربی سوزی به جای قند باعث تولید و تجمع کتون در خون و ادرار می شود. وقتی این کتون ها افزایش می یابند بیمار در معرض شرایط خطرناک به اسم کتواسیدوز دیابتی قرار می گیرد که باعث ایجاد بوی میوه ای در دهان می شود.
  5. بیماری نارسایی کلیوی:
    از نشانه های بیماری نارسایی کلیوی میتواند ایجاد بوی بد دهان مانند بوی آمونیاکی یا بوی ادرار مانند و یا بوی ماهی مانند باشد. مسـٌولیت کلیه، از بین بردن مواد زاید از خون و تولید ادرار است و هنگامی که کلیه دچار نارسایی میشود مواد زاید و سموم در خون افزایش یافته و بوی بد ایجاد میکند.
  6. بیماری خروپوف و آپنه خواب:
    مشکلات خواب باعث ایجاد بوی بد دهان می شود و بوی ترش در دهان ایجاد می کند. وقتی در طول شب دهان در بیشتر زمان به دلیل آپنه خواب و خرو پوف باز باشد باعث خشکی بزاق دهان شده و باکتری هایی که بوی بد تولید میکنند در دهان جمع میشوند. همچین در بیماری های آلرژی و عفونت های تنفسی نیز این شرایط به وجود می آید.
  7. بیماری های لثه:
    بیماری لثه یا به عبارتی پریودینتال، عفونتی است در لثه و اطراف دندان را در بر میگیرد و همین امر باعث افتادن دندان در افراد بزرگسال می شود در این عفونت به دلیل نداشتن درد بیماران از وجود آن مطلع نمیشوند و یکی از نشانه های این بیماری بوی فلزی نفس است.
  8. باکتری:
    یک نوع باکتری به اسم هلیکوباکترپیلوری وجود دارد که می تواند باعث ایجاد بیماری سرطان معده و زخم معده شود. طبق نتایج به دست آمده از یک مطالعه نشان داده شده است که ۸۷ درصد افرادی که از بوی بد دهان رنج میبرند به باکتری هلیکوباکترپیلوری آلوده بوده اند.
  9. بیماری نارسایی کبد:
    مسـٌولیت کبد، تجزیه چربی در بدن و استخراج کردن مواد مضر از خون است و در صورت عملکرد ضعیف کبد موجب ایجاد بوی بد در دهان می شود و وقتی فرد دچار نارسایی کبدی می شود و بدن نمی تواند سوخت و ساز چربی را کنترل کرده و در خون ناخالصی ها افزایش یافته و باکتری های تولید کننده بوی بد در دهان افزایش می یابد. وقتی نارسایی کبدی به مرحله نهایی برسد موجب فتورهپاتیکوس یا بوی کپکی می شود.